Ca să citez din clasici, pun titlul ”Bine indispus” (The Motans) postării acesteia la ceas de seară
Joi, ora 10:00. Se deschide aplicația pentru depunerea solicitărilor pentru granturile care finanțează capital de lucru pentru firmele afectate de pandemie. Surpriză! Firme care conform definiției standard a firmei care nu se află în dificultate (conform regulament european) erau eligibile, conform algoritmului din spatele platformei, nu mai sunt eligibile. Programatori vigilenți au pus chiar o alertă în acest sens! Nu știu cine le-a spus cum să calculeze și cum să configureze valorile care semnalează alerta, pentru că-n informațiile publice… nu apare nicăieri modalitatea de analiză/calcul. În procedura publicată pentru depunere nicio definiție, însă fix de aia te gândești că se aplică regula standard, cea europeană.
Și… încrezătoare că cineva dintre cei responsabili va înțelege, pun mâna pe telefon și sun
Fix la numărul unde trebuie să sesizăm ”ce nu ne este clar sau când avem nevoie să ni se explice în detaliu”; iar am citat din clasici, doar că nu mai dăm nume de data asta. Mi se răspunde după îndelungi așteptări (pe semne și alți antreprenori sau consultanți aveau diverse nelămuriri sau poate era doar pauza de masă la Helpdesk)… Explic situația și…
Domnul S.: ”dar nu noi am făcut softul și aplicația”
Eu: ”înțeleg, dar vă rog înregistrați sesizarea și semnalați în timp util către cei care răspund pentru asta”
Domnul S.: ”să știți că, din auzite, s-au mai luat în calcul și alte criterii pentru a stabili dacă o firmă este sau nu în dificultate”
În punctul ăsta deja mă enervez tare spre foarte tare. Încerc să îi explic tehnic definiția, iar el insistă că știe că mai este și altceva în plus față de ceea ce spun eu. Întreb unde scrie acest ”altceva”…. Nu știe dacă scrie. Vă zic eu sigur că nu scrie. Depun eforturi să mă fac înțeleasă de către nespecialist și îl întreb mai exact ”eu cu cine mă cert și pe cine mă supăr” pentru situația asta incorectă și nedefinită nicăieri. Bineînțeles că mă trimite către o adresă de e-mail de la care tare cred că voi primi răspuns abia după ce finanțarea pentru salvarea economiei va fi gata cheltuită. Și… Când nu mai aveam nicio așteptare, vine soluția salvatoare:
Domnul S.: ”așteptați rezultatul evaluării și faceți contestație”. Ce să mai zic?! Și la propriu și la figurat, fără cuvinte. Și din nou îmi dau seama că nu știu nimic … și că într-ale finanțărilor trebuie să poți citi dincolo de cuvinte și dincolo de reguli.
Și dacă tot am apucat să mă supăr pe ”sistem”… Înțeleg că-i greu cu noțiunile tehnice (capitaluri proprii, firma în dificultate etc), dar greu înțeleg de ce nu știm cu bunul simț și cu înțelegerea locului nostru în meseria în care funcționăm. Domnul S. constat că a chiulit de la trainingul în care i s-a explicat fișa postului. Tare cred că nu are un task să emită scuze, ci mai mai degrabă să fie în ”slujba cetățeanului”.