Giana Bălan
Coaching, Consultanță, Mentorat, Training

Așa cum faci un lucru, așa le faci pe toate

Am fost anul trecut într-o deplasare cu o colaboratoare și am avut, din nou, ocazia să observ cum se manifestă tiparele noastre și cum se validează în practică sintagma: „așa cum faci un lucru, așa le faci pe toate.”

Desigur, vorbim din perspectiva procesului, nu a conținutului.

Am locuit câteva zile cu această persoană și am observat un detaliu aparent minor: nu spăla cada sau dușul suficient de atent încât să se ducă toată spuma. Nu spun că nu curăța — doar că nu se asigura că totul era complet curat.

Pornind de la această observație, știind că se confruntă cu anumite provocări în business (dar care nu știa încă de unde provin), i-am cerut acordul să-i adresez câteva întrebări. Aveam o bănuială că există o legătură între verificarea finală a taskurilor/ proiectelor și blocajul din business.

Prima întrebare a fost simplă: „Care sunt etapele pe care le parcurgi atunci când elaborezi un proiect?”

Mi le-a enumerat, iar ceea ce am observat imediat a fost lipsa etapei de verificare – chiar și narativ.

Am întrebat-o dacă s-a gândit să introducă verificarea înainte de a depune proiectul/ preda documentația către client. Răspunsul a venit rapid: „Nu mai pierd vremea și cu lucrul ăsta, dar să știi că n-ar strica – acolo pot identifica multe greșeli care îmi aduc pierderi financiare.”

A fost suficient pentru a putea observa un tipar. Folosind legea sincronicității, am susținut-o să vadă că, în timp ce crede că „pierde vremea”, de fapt câștigă timp — pentru că evită greșeli, neînțelegeri și probleme ulterioare cu clienții.

De multe ori, ceea ce percepem că „pierdem” prin atenție și verificare este, de fapt, exact ce ne-ar putea proteja de pierderi mai mari.

De ce am dat exemplul acesta?

Pentru a sublinia, din nou, că așa cum faci un lucru, așa le faci pe toate.

Henry Ford obișnuia să-și ducă viitorii angajați la restaurant înainte de a le oferi un contract de muncă. Îi observa atent: își puneau sare și piper în mâncare înainte de a gusta? Pentru el, acel detaliu era definitoriu — un semn că persoana tinde să acționeze înainte de a analiza.

Dacă pui sare și piper fără să verifici gustul, este foarte posibil ca și în business să sari peste etapa de analiză, de „radiografie” a situației.

Și atunci, pierderile pe termen lung pot fi consistente.

Vă invit să vă observați în viața de zi cu zi:

Cum vă pregătiți masa.

Cum spălați vasele.

Cum vă organizați o călătorie.

Cum reacționați în fața unei schimbări.

Toate aceste lucruri pot fi oglinda fidelă a modului în care lucrați, conduceți o echipă sau vă gestionați afacerile.

Și dacă acum gândiți: „Hai, Giana, nu se poate, cum să fie la fel?” — te încurajez doar să testezi.

Nu trebuie să ai încredere în mine.

Verifică singur și vezi dacă, într-adevăr, așa cum faci un lucru… așa le faci pe toate.
De ce este de folos să vedem tiparul?

Ca să putem optimiza. Acest mod de a face lucrurile ne-a adus până în punctual actual, iar dacă vizăm rezultate diferite este timpul să lucrăm la tipar.

O duminică altfel să avem 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *