Mereu, în ședințele de consultanță îmi sfătuiesc clienții să fie ”meticuloși” când își gândesc propriile contracte. Mulți dintre ei au avocat sau jurist cu care colaborează, însă îmi place să înțeleagă că, ei și doar ei, sunt cei care pot cuprinde particularitățile unor posibile neînțelegeri cu clientul, așă că trebuie să meargă la avocat cu tema făcută. Ei să zică ce îi doare, iar avocatul să ”așeze” soluția în contract.
De ce?
Pentru că am pățit-o eu de multe ori și consider că pot alții învăța din greșelile mele.
Sunt deja de 7 ani pe cont propriu și încă adaug câte o clauză în contract după fiecare interacțiune cu un client (nu este nicio hiperbolizare aici).
Există o varietate de situații care pot apărea, așadar e important să știm de la început cum le soluționăm.
Inspirația postării a venit de la un client care a dorit să renunțe la un proiect, dar fără să plătească ce s-a lucrat deja.
De regulă, în etapa aceasta, clientul uită că s-a lucrat pentru el, uită tot efortul consultantului, prin urmare când primește factura se ”agită”… am zis frumos cu agitatul, credeți-mă.
Sfatul pentru consultanții la început de drum (și pentru cei cu experiență dacă încă nu o fac) este să factureze lunar serviciile de implementare proiect. Se pot trezi după 12 luni de consultanță și achiziții că beneficiarul renunță la proiect.
Așa că dacă vă vine să-i păsuiți pentru când vor încasa ei finanțarea, vă recomand cu căldură să n-o faceți. Am facut-o eu și încă o mai fac pentru cei care simt că ”merită”, dar mai vine din când în când câte o zi ca asta în care clientul îmi arată că este ”domn” și simt să fiu nemiloasă 😊 și să îi sfătuiesc și pe alții la fel.
Afacerile se fac pe bani, munca se plătește… restul este activitate non-profit sau caritabilă, ceea ce nu este cazul când vorbim despre consultanță.
Iar o dovadă de respect pentru client este să-l taxezi la nivelul la care ai prestat, de ce să-l jignești considerând că are nevoie de discounturi sau favoruri. Sunt oameni de business și dacă nu-și pemit să plătească consultanța, să n-o contracteze.
Atât doar!
Simt că pot fi prea agresivă la adresa neplătitorilor de facturi și este abia luni!